آدیداس با کاهش فروشگاه های فیزیکی در پی افزایش فروش آنلاین محصولات است

آدیداس در پی افزایش فروش آنلاین

شرکت آلمانی آدیداس برنامه دارد در دو سال آینده تعدادی از مراکز فروش فیزیکی خود را تعطیل کرده و در عوض فروش آنلاین خود را دو برابر کند.

مدیر عامل آدیداس، کاسپر رورستد، در این باره می گوید:

”وبسایت ما مهم ترین فروشگاهی است که در سراسر جهان داریم. این فروشگاه هنگام استخدام، تخصیص منابع، و پایه گذاری زیرساخت ها، بیشترین اولویت را برایمان دارد.”

فروشگاه خرده فروشی آدیداس

آقای رورستد از زمان پیوستن به آدیداس در سال ۲۰۱۶ هزینه های عملیاتی این شرکت را ۴۰ درصد افزایش داده است. او برنامه دارد امسال نیز ۹۰۰ میلیون یورو هزینه کند که فعالیت های دیجیتال و فروش آنلاین بیشترین سهم را خواهند داشت.

یکی از بخش هایی که بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت، زیرساخت های لجستیکی و انبارهای تامین محصولات مشتریان آنلاین خواهد بود.

”در فروش آنلاین تمامی قوانین لجستیکی متفاوت است. وقتی یک فروشگاه زنجیره ای را تامین می کنید، محصولات تان در قالب بسته های بزرگ کفش ارسال می شود، اما وقتی به مشتری نهایی خدمات ارائه می کنید، احتمالا فقط یک جفت کفش و تعدادی اکسسوری ارسال خواهید کرد.“

گروه آدیداس با هدف دو برابر کردن فروش آنلاین کفش، ۲۰۰ نفر پرسنل در زمینه دیجیتال استخدام خواهد کرد و انتظار دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۴ میلیارد یورو درآمد آنلاین داشته باشد.

سال گذشته فروش آنلاین این شرکت با افزایش ۵۷ درصدی به مرز ۱.۶ میلیارد یورو رسید.

آدیداس در پی افزایش فروش آنلاین محصولات

یکی از تحلیلگران رویال بانک کانادا در این باره می گوید:

”رشد بسیار تحسین برانگیزی است و هدف گذاری ۲۰۲۰ آدیداس نشان می دهد اطمینان بالایی در میان مدت وجود دارد.“

یکی از اقدامات آدیداس جهت افزایش فروش آنلاین محصولات این است که یک اپلیکیشن موبایل معرفی کرده و با استفاده از آن کاربران می توانند قابلیت های شخصی سازی بالایی در اختیار داشته باشند. این اپلیکیشن در حال حاضر در آمریکا، انگلیس، و آلمان فعال است و قرار است به زودی در فرانسه، اسپانیا، و کانادا نیز در دسترس عموم قرار بگیرد.

یکی دیگر از اقدامات منجر به رشد فروش آنلاین آدیداس این است که با تعدادی از فروشگاه های اینترنتی کفش – مثلا Zalando در آلمان – همکاری مستقیم می کند.

آدیداس ماه گذشته اعلام کرد ۳ میلیارد دلار از سهام خود را دوباره خریداری کرده و همچنین سود سهام را ۳۰ درصد افزایش خواهد داد. با وجود سقوط شاخص کلی ۵ درصدی Dax، ارزش هر سهم آدیداس امسال ۲۱ درصد افزایش داشته و جزو باارزش ترین سهام موجود است.

در سال ۲۰۱۷ که اولین سال کامل تحت مدیریت آقای رورستد بود، این شرکت رشد درآمد ۱۶ درصدی معادل ۲۱.۱ میلیارد یورو را تجربه کرد. مدیرعامل جدید هدف گذاری کرده تا سال ۲۰۲۰ هر سال حدود ۱۰ الی ۱۲ درصد افزایش فروش داشته باشد و همچنین بتواند سود عملیاتی را از حدود ۱۰ درصد فعلی به ۱۱.۵ درصد برساند. همچنین پیش بینی می شود سود خالص تا سال ۲۰۲۰ هر ساله ۲۲ الی ۲۴ درصد افزایش داشته باشد.

آدیداس در پی افزایش فروش آنلاین محصولات

یک تحلیلگر آلمانی درباره این شرکت نوشت:

”آدیداس در دنیای تولید محصولات ورزشی یک نمونه عالی از تحول رو به پیشرفت است.“

آقای رورستد باور دارد افزایش همزمان فروش و ضریب سود دهی، بدون ایجاد توازن در قسمت های دیگر نیز امکان پذیر است و ”در بیشتر صنایع، شرکت های بزرگ سود دهی بیشتری نیز دارند.“ او با اشاره به چند بخشی بودن فعالیت های جهانی اضافه می کند: قبلا هر کشور برای خودش انبارها و سیستم جداگانه داشت. ما تبدیل شده ایم به ۲۰ کارخانه آدیداس.“

جمع آوری فروشگاه های فیزیکی یکی از اصلی ترین عوامل افزایش سوددهی آدیداس در سال های آتی خواهد بود زیرا هزینه های فروشگاه آنلاین به مراتب پایین تر است.

سرمایه گذاری ها روی فروش آنلاین موقتا هزینه های آدیداس را بالا خواهد برد و پیش بینی می شود نتیجه نهایی آن پس از سال ۲۰۲۰ نمایان شود.

آدیداس ۲۵۰۰ فروشگاه مستقیم و ۱۳ هزار فروشگاه فرنچایز در سراسر جهان دارد. آقای رورستد انتظار دارد تعداد فروشگاه های فیزیکی از امسال روند کاهش خود را شروع کنند.