آدیداس یک قدم جلوتر از نایک در اسپانسری تیم های جام جهانی ۲۰۱۸

جام جهانی ۲۰۱۸ آدیداس

با این که رقابت های جام جهانی سال جاری میلادی در مستطیل سبز هنوز شروع نشده، اما خارج از ورزشگاه ها رقابت نفس گیری در جریان است؛ نه در میان تیم‌های شرکت کننده، بلکه میان شرکت های تولید کننده لوازم ورزشی.

دو غول تولید لوازم ورزشی جهان، یعنی آدیداس و نایک، سال قبل میلادی در مجموع ۵ میلیارد دلار لوازم فوتبال فروختند. با این حجم بازار، اسپانسر شدن برای تیم های مختلف به ویژه در جام جهانی اهمیت بسیار بالایی برای هر دو رقیب دارد.

جام جهانی ۲۰۱۸ آدیداس نایک Nike Adidas 2018

آدیداس تا به اینجا موفق شده در جام جهانی سال ۲۰۱۸ روسیه، پیشتاز رقابت باشد. این شرکت آلمانی توانسته اسپانسری ۱۱ تیم از ۳۲ تیم شرکت کننده در بزرگ‌ترین مسابقات جهانی فوتبال را از آن خود کند.

برند آمریکایی نایک که هم اکنون رتبه اول را در فروش جهانی در اختیار دارد، توانسته با ۱۰ تیم قرارداد اسپانسری امضا کند.

وضعیت نایک تا لحظه آخر مسابقات انتخابی چندان خوب نبود تا این که استرالیا با شکست دادن هندوراس توانست صعود کند و آمار نایک را دو رقمی کند.

جام جهانی ۲۰۱۸ نایک world cup Nike 2018

بد شانسی نایک در اینجا بود که تعدادی از تیم‌های مطرح طرف قراردادش – مانند شیلی، هلند، و آمریکا – از صعود به این دور از رقابت ها باز ماندند.

آخرین بد شانسی نایک نیز در رقابت بین نیوزیلند و پرو رقم خورد. در این مسابقه نیوزیلند مغلوب پرو شد تا آخرین تیم صعود کننده به جام جهانی اسپانسری غیر از نایک داشته باشد.

جدول جام جهانی ۲۰۱۸ نایک آدیداس world cup Nike adidas 2018
جدول اسپانسری دو شرکت نایک و آدیداس در جام جهانی ۲۰۱۸

سال گذشته میلادی دو شرکت نایک و آدیداس در مجموع ۵ میلیارد دلار لوازم فوتبال فروختند؛ بدون این که خبری از مسابقات جام جهانی یا قهرمانی اروپا باشد. طبیعی است امسال انتظار فروش بیشتر و همچنین رقابت بیشتری بین شرکت ها داشته باشیم.

آدیداس در جام جهانی ۲۰۱۸ موفق شده نسبت به دوره قبل در برزیل، یک تیم به لیست اسپانسری‌اش اضافه کند. در طرف مقابل، نایک امسال دو تیم کمتر دارد.

اما بزرگ ترین ضربه را در جام جهانی ۲۰۱۸ شرکت همشهری آدیداس، یعنی پوما متحمل شده. این شرکت در برزیل ۸ تیم را اسپانسری می کرد اما امسال با ناکامی ایتالیا (قهرمان چهار دوره جام جهانی) در صعود به رقابت ها، تنها تیم های سوئیس و اروگوئه برایش باقی ماند.

با این که فیفا در سایت رسمی خود فوتبالیست های ایرانی را در لباس آدیداس نشان داده، اما این شرکت هرگونه قرار داد رسمی با تیم ملی را تکذیب می کند.

آدیداس در جام جهانی قبلی توانست موفقیت بزرگی به دست آورد، زیرا هر دو تیم فینالیست را اسپانسری می کرد. در سال های اخیر آدیداس سهم خود را از فروش در بازار های جهانی افزایش داد و همین امر در بازار فوتبال نیز موفقیت هایی برای آلمانی ها به ارمغان آورد. در چهار عدد از پنج لیگ مطرح اروپایی، امسال تیم هایی قهرمان شدند که لباس های آدیداس بر تن داشتند. در لیگ قهرمانان اروپا نیز هچنین.

جام جهانی ۲۰۱۸ آدیداس adidas

نایک نیز دست کمی از آدیداس ندارد. امسال در روسیه دو تیم پرتقال و برزیل (تنها تیمی که توانسته ۵ بار قهرمان جام جهانی شود)، از بخت های اصلی این شرکت هستند. سال گذشته تیم کریستیانو رونالدو – که اسپانسری اش به عهده نایک است – توانست قهرمان اروپا شده و رکورد آدیداس از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۲ را بشکند.