تاریخچه نایکی به روایت تصویر

تاریخچه نایکی به روایت تصویر

آوازه شرکت نایکی یا به قول خودمان ”نایک“، در هر شهر و روستایی پیچیده و تقریبا برای همه ما شناخته شده است. اما این برند محبوب و جوان پسند نیز مانند دیگر برندها، برای خود داستانی دارد.

در این مطلب می‌خواهیم به طور خلاصه و در قالب تصویر، از تولد تا پیروزی این الهه پر افتخار را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

مایکل جردن - اسپانسر نایکی Nike

مایکل جردن، افسانه بسکتبال NBA در دهه ۸۰ بزرگ‌ترین تبلیغ کننده نایکی بود و خط تولید کفش‌های ایر جردن به افتخار او نام گذاری شد. این کفش‌ها به رشد نایک کمک زیادی کردند.

نایکی بلو ریبون blue ribbon

نایک در دهه ۶۰ با نام بلو ریبون تاسیس شد. این شرکت در ابتدا پخش کننده کفش‌های انیتسوکا تایگر بود که حالا با نام Asics شناخته می‌شوند.

بیل باورمن موسس نایکی - موسس نایک Bill bowerman

شرکت بلو ریبون توسط مربی دوی دانشگاه اورگان، بیل باورمن، و یکی از شاگردان او به نام فیل نایت بنیان گذاری شد. در تصویر بالا باورمن در حال تماشای تمرین شاگردانش است. فیل نایت نفر چهارم از سمت راست است.

بیل باورمن موسس نایکی - موسس نایک Bill bowerman

باورمن (راست) در کنار شاگرد خود استیو پرفونتین در دهه ۷۰ میلادی. پرفونتین بعد ها اولین دونده ای شد که با کفش‌های نایکی در رقابت‌های حرفه‌ای جهانی شرکت کرد.

زیره های نایکی

این تکه‌های آهن که از سطل آشغال بازیابی شده‌اند، حدود ۴۰ سال قبل به باورمن کمک کردند نوع جدیدی از زیره رانینگ تولید کند. زیره هایی که بدون شیار، چسبندگی بالایی داشتند.

لوگوی نایکی - Swoosh nike logo

در دهه ۷۰ وقتی بلو ریبون شروع کرد به تولید کفش‌های خود، برند نایکی را به ثبت رساند. تصاویر بالا، اولین طراحی‌های لوگوی نایک هستند که Swoosh نام دارد. این لوگو در سال ۱۹۷۱ توسط یک دانشجوی گرافیک به نام کارولین دیویدسون با دریافت دستمزدی ۳۵ دلاری طراحی شد. او بعد‌ها درصدی از سهام نایکی را دریافت کرد.

اولین کفش نایکی

این کفش (Moon Shoe) را می توان اولین محصول اصلی تولید شده توسط نایک دانست که باورمن خودش طراحی کرد. در مسابقات المپیک ۱۹۷۲ آمریکا تعدادی از ورزشکاران از آن استفاده کردند.

بازیکن تنیس رومانیایی نایکی

در سال ۱۹۷۲ بازیکن تنیس رومانیایی، Ilie Nastase، اولین ورزشکار حرفه‌ای بود که به طور رسمی با نایکی قرارداد تبلیغاتی امضا کرد.

نام نایکی از الهه پیروزی یونان باستان الهام گرفته شده.

نایکی ایر جردن Nike Air Jordan

بلو ریبون اسپورت در سال ۱۹۷۸ رسما به Nike Inc. تغییر نام داده و یک سال بعد اولین خط تولید لباس های ورزشی‌اش را راه اندازی کرد. اما بزرگ‌ترین تحول نایکی بعد ها در دهه ۸۰ و به دنبال امضای قرارداد با مایکل جردن، ستاره افسانه‌ای بسکتبال، اتفاق افتاد.
اولین کفش‌های ایرجردن در سال ۱۹۸۵ با قیمت ۶۵ دلار روانه بازار شدند و در دو ماه اول ۷۰ میلیون دلار فروش عاید نایکی کردند.

شعار نایکی just do it

نایکی در سال ۱۹۸۸ شعار معروف خود Just do it را معرفی کرد.

فیل نایت موسس نایک phil Knite

عکسی از فیل نایت، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره نایکی در سال ۱۹۹۴.

مایکل شوماخر و کفش نایکی

مایکل شوماخر، قهرمان فرمول یک جهان، در حال معرفی کفش‌های مسابقه‌ای نایکی خود (سال ۱۹۹۶).

نایکی توانسته در طی این سالها با ورزشکاران بزرگی مانند شوماخر، تایگر وودز، راجر فدرر، و لبرون جیمز قرارداد اسپانسری امضا کند.

کفش نایکی المپیک

دونده‌ی سرعت آمریکایی، مایکل جانسون، در بازی‌های المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا کفش‌های طلایی اش را پوشید. او توانست در این مسابقات، با کفش‌های جدیدش رکورد جهانی ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر را بشکند.

کارخانه ویتنام نایک

کارگران ویتنامی در حال تولید کفش های نایکی در سال ۱۹۹۷.

پس از ادعاهای استفاده از کودکان کار در کارخانه‌های خارجی نایک، این شرکت تعهد داد شرایط کارگران را بهبود بخشیده و حداقل سن استخدام را افزایش دهد.

وقتی نایت در سال ۱۹۹۸ در این باره صحبت کرد، گفت:‌ ”محصول نایکی با مفاهیمی مانند کار اجباری، دستمزد‌های برده داری، و سوء استفاده مترادف شده است. من عمیقا باور دارم مصرف کننده آمریکایی نمی خواهد محصولاتی را بخرد که تحت شرایط سوء استفاده، تولید شده‌اند.“

لوگوی نایکی و اسلام

ابراهیم هوپر، رئیس روابط عمومی بخش ارتباطات آمریکایی-اسلامی، در یک کنفرانس خبری در سال ۱۹۹۷ در حال صحبت کردن در مورد لوگوی Air. نایکی در این کنفرانس قبول کرد که لوگوی Air شبیه به کلمه الله در عربی است و از تمامی مسلمانان عذر خواهی کرد. تمامی کفش‌های دارای این لوگو فراخوانی شدند.

قرارداد نایکی با آرسنال

نایکی علاوه بر ورزشکاران مختلف، با تیم های بزرگی مانند آرسنال نیز قرارداد های اسپانسری امضا کرد.

مطلب مرتبط: آرسنال آدیداس را به جای پوما انتخاب می کند

نایکی تیم فوتبال آمریکایی اورگان

نایکی حتی با بسیاری از مدارس ورزشی و دانشگاه ها نیز قرارداد بسته. حمایت های این شرکت از تیم فوتبال آمریکایی دانشگاه اورگان، این تیم را به یک حریف قوی در آمریکا بدل کرده.

نایکی مچ بند های هوشمند

نایکی در گسترش فعالیت‌های خود، به بازار کفش و لباس ورزشی بسنده نکرده و در سال ۲۰۱۳ مچ‌بند ورزشی خود به نام FuelBand را معرفی کرد. این شرکت لوازم مورد نیاز برای تقریبا تمامی ورزش‌ها را تولید می کند.

بزرگ ترین فروشگاه نایکی در لندن

مجتمع بالا که نایک‌تاون نام دارد، بزرگ‌ترین مرکز خرده فروشی این شرکت در جهان است و چهار طبقه بزرگ پر از محصولات مختلف دارد.

کفش فوتبال نایکی

نایکی از روزهای اول تا به حال، راه پر پیچ و خمی را طی کرده و رقیبان بسیار بزرگی مانند آدیداس را پشت سر گذاشته. حالا به بزرگ‌ترین تولید کننده کفش و لوازم ورزشی جهان تبدیل شده و محصولاتش محبوب مردم سراسر جهان است.